Program


Stephanus bérlet 2016/217 IV/3

Stephanus bérlet 2016/217 IV/3

Zuglói Filharmónia: Stephanus IV/3 Müpa 2016/2017

A hangverseny műsoráról

Gustav Mahler: II. (c-moll, Feltámadás) szimfónia

„Szerintem vitathatatlan, hogy az emberiség szellemi leltára gazdagodott általa. Mintha minden egy másik világból hangzana. Úgy vélem, senki sem lesz elég erős, hogy kivonja magát a hatása alól. Bunkóval veri fejbe az embert, hogy aztán angyalszárnyakon a legmagasabb magasságokba repítse.” – vélekedett saját művéről a komponista.

A rendkívüli tehetséggel megáldott Gustav Mahler (1860–1911) cseh-osztrák zeneszerző – Anton Bruckner tanítványa – karmesteri és operaigazgatói karrierje 20 éves korában kezdődött.

1889-ben már mint tapasztalt, híres és elismert szakember került Budapestre, és lett a Magyar Királyi Operaház vezető karnagya és művészeti igazgatója. Budapesten érte apja, anyja és testvére halálhíre, akikről az itt elkezdett II. (Feltámadás) szimfónia nyitótételével (Gyászünnep) emlékezett meg. A szimfónia meglehetősen vontatottan készült, a befejezés okozott a legtöbb gondot a szerzőnek. Egy levelében így írt Mahler: „Régóta hordoztam magamban azt a gondolatot, hogy az utolsó tételt kórussal zárom, de féltem, hogy Beethoven-utánzással fognak megvádolni. Ezidőtájra esett Bülow halála. Részt vettem a hamburgi gyászistentiszteleten. Elmémben forgattam szegény elhunyt emlékét és éppen abban a hangulatban voltam, amit születő szimfóniámban kifejezésre akartam juttatni. S ekkor az orgonán és énekkaron fölcsendült a Klopstock-korál: «Auferstehen! » Mintha villámcsapás ért volna! És egyszerre világos és érthető lett előttem minden! Ilyen villámra vár az alkotó művész – ez a gondolat «szent fogantatása»!”

Mire a mű elkészült, Mahler már – az ellene irányuló intrikák sora miatt – távozott Magyarországról. Ebben a korai, mintegy másfél óra időtartamú, 1894-ben keletkezett szimfóniában Mahler alkotói stílusjegyei már kiérlelten állnak rendelkezésre, itt teljesednek ki először.

A hatalmas zenekari apparátust alkalmazó műben (a lehető legnagyobb létszámú vonóskar mellett 4 fuvola, 4 pikoló, 4 oboa, 2 angolkürt, 5 klarinét, 4 fagott, kontrafagott, 10 kürt, 8 trombita, 4 harsona, tuba, 8 üstdob, kisdob, nagydob, cintányér, triangulum, harangjáték, harangok, 2 gong, virgács, 4 hárfa és orgona), szoprán és alt szólista, valamint nagy létszámú vegyeskar is szerepel. A zenekar egy része emelletta záró tételben a színfalak mögött – „távolból hangzóan” - játszik, és az apokalipszis négy trombitájának is „valahonnan az ellenkező irányból” kell szólnia. Fentiek egyébként meglehetősen be is határolják a mű előadási lehetőségeit.

1. Allegro maestoso. Mit durchaus ernstem und feierlichem Ausdruck

A mű monumentális első tétele szuggesztív gyászzene – itt hangzik fel először a gregorián Dies irae dallama, hogy majd a zárótételben ismét visszatérjen. T artalmát maga Mahler körvonalazta kiadatlan ismertetésében: „Egy szeretett embertársunk koporsója mellett állunk. Élete, küzdelmei, szenvedése és törekvései még egyszer utoljára elvonulnak szemünk előtt. És most ebben a komoly, mélységesen megrendítő pillanatban, amidőn a mindennapi élet zűrzavarai, lealacsonyításai mint hályog, lehullanak szemünkről, megszólal szívünk rettenetes, komoly szava, amit az élet forgatagában nem hallunk meg: Mi lesz most? Mi az élet – és mi a halál? Lesz-e életünknek folytatása? Mi más ez, mint szörnyű álom? Vagy van értelme életnek és halálnak?”

2. Andante moderato. Sehr gemächlich

A második tétel előtt – épp az előző súlyosságát feloldandó – a szerző legalább öt perc szünetet kívánt. A tétel egyszerű, áttetsző hangzású zene, alapja egy keringőszerű tánc, a Ländler.

3. In ruhig fliessender Bewegung

A harmadik tétel – bár Mahler nem nevezte scherzo-nak – valójában mégis az. Groteszk és kissé bizarr zene, melyben a szerző egy dalának zenekari anyaga csendül fel: A fiú csodakürtje ciklusból a Páduai Szent Antal prédikál a halaknak című.

4. Sehr feierlich, aber schlicht.

A tétel megállás nélkül, attacca követi az előzőt, és szintén a fent idézett ciklus, A fiú csodakürtje végéről „emel át” egy témát, az Urlicht (Ősfény) címűt, melyet altszóló tolmácsol, megragadóan egyszerű, közvetlen dallammal.

5. Im Tempo des Scherzo’s. Wild herausfahrend

A zárótétel is szünet nélkül kapcsolódik az előzőhöz, eleje az utolsó ítéletet festi. Megszólal a harsonakórus hívó szava, a sírok megnyílnak, a föld porából emberek kelnek ki: rettegés, kétségbeesés, bizonytalanság fog el mindenkit. Csak itt-ott bukkan fel a reménység hangja. Az ütőhangszerek borzalmas crescendója után megindul a feltámadottak végeláthatatlan sora. Az egyre halkuló trombitaharsogásba vidám, kedves madárcsicsergés vegyül. Ebből bátorságot merítve és Isten irgalmában bízva szólal meg a csodálatosan szép zárókórus, mely szólókkal megszakítva fölséges akkordokkal hirdeti az ember örök életre hivatottságát.

 

 

Ajánló


Cserháti Zsuzsa és Máté Péter, két zseniális énekes, két feledhetetlen hang és egyéniség.…

10. Ördögkatlan Fesztivál

Beremend, Kisharsány, Mokos, Nagyharsány, Villánykövesd

"Ördögkatlan" összművészeti fesztivál! Színház, zene, buli, képzőművészet, családi programok, irodalom - együttlét augusztus…

A Mágnás Miska a magyar operett-irodalom egyik legsikeresebb műve, melyet időről időre bemutatnak…

Ajándékozzon jegy.hu
utalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Interticket
Kultúra Kártya

A Kultúra Kártya szolgáltatásaival a jelenleg alkalmazott legnagyobb kedvezményeket vehetik igénybe a munkáltatók és munkavállalók

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön hírlevelünkből a legnépszerűbb programokról!

x

A felhasználói élmény növelése érdekében oldalunk cookie-kat használ. Oldalunk használatával ön beleegyezik a cookie-k használatába. RendbenTovábbi információ