program


Stephanus bérlet 2016/217 IV/3

Stephanus bérlet 2016/217 IV/3

Zuglói Filharmónia: Stephanus IV/3 Müpa 2016/2017

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Søndag, 26. Februar 2017 18:00

A hangverseny műsoráról

Gustav Mahler: II. (c-moll, Feltámadás) szimfónia

„Szerintem vitathatatlan, hogy az emberiség szellemi leltára gazdagodott általa. Mintha minden egy másik világból hangzana. Úgy vélem, senki sem lesz elég erős, hogy kivonja magát a hatása alól. Bunkóval veri fejbe az embert, hogy aztán angyalszárnyakon a legmagasabb magasságokba repítse.” – vélekedett saját művéről a komponista.

A rendkívüli tehetséggel megáldott Gustav Mahler (1860–1911) cseh-osztrák zeneszerző – Anton Bruckner tanítványa – karmesteri és operaigazgatói karrierje 20 éves korában kezdődött.

1889-ben már mint tapasztalt, híres és elismert szakember került Budapestre, és lett a Magyar Királyi Operaház vezető karnagya és művészeti igazgatója. Budapesten érte apja, anyja és testvére halálhíre, akikről az itt elkezdett II. (Feltámadás) szimfónia nyitótételével (Gyászünnep) emlékezett meg. A szimfónia meglehetősen vontatottan készült, a befejezés okozott a legtöbb gondot a szerzőnek. Egy levelében így írt Mahler: „Régóta hordoztam magamban azt a gondolatot, hogy az utolsó tételt kórussal zárom, de féltem, hogy Beethoven-utánzással fognak megvádolni. Ezidőtájra esett Bülow halála. Részt vettem a hamburgi gyászistentiszteleten. Elmémben forgattam szegény elhunyt emlékét és éppen abban a hangulatban voltam, amit születő szimfóniámban kifejezésre akartam juttatni. S ekkor az orgonán és énekkaron fölcsendült a Klopstock-korál: «Auferstehen! » Mintha villámcsapás ért volna! És egyszerre világos és érthető lett előttem minden! Ilyen villámra vár az alkotó művész – ez a gondolat «szent fogantatása»!”

Mire a mű elkészült, Mahler már – az ellene irányuló intrikák sora miatt – távozott Magyarországról. Ebben a korai, mintegy másfél óra időtartamú, 1894-ben keletkezett szimfóniában Mahler alkotói stílusjegyei már kiérlelten állnak rendelkezésre, itt teljesednek ki először.

A hatalmas zenekari apparátust alkalmazó műben (a lehető legnagyobb létszámú vonóskar mellett 4 fuvola, 4 pikoló, 4 oboa, 2 angolkürt, 5 klarinét, 4 fagott, kontrafagott, 10 kürt, 8 trombita, 4 harsona, tuba, 8 üstdob, kisdob, nagydob, cintányér, triangulum, harangjáték, harangok, 2 gong, virgács, 4 hárfa és orgona), szoprán és alt szólista, valamint nagy létszámú vegyeskar is szerepel. A zenekar egy része emelletta záró tételben a színfalak mögött – „távolból hangzóan” - játszik, és az apokalipszis négy trombitájának is „valahonnan az ellenkező irányból” kell szólnia. Fentiek egyébként meglehetősen be is határolják a mű előadási lehetőségeit.

1. Allegro maestoso. Mit durchaus ernstem und feierlichem Ausdruck

A mű monumentális első tétele szuggesztív gyászzene – itt hangzik fel először a gregorián Dies irae dallama, hogy majd a zárótételben ismét visszatérjen. T artalmát maga Mahler körvonalazta kiadatlan ismertetésében: „Egy szeretett embertársunk koporsója mellett állunk. Élete, küzdelmei, szenvedése és törekvései még egyszer utoljára elvonulnak szemünk előtt. És most ebben a komoly, mélységesen megrendítő pillanatban, amidőn a mindennapi élet zűrzavarai, lealacsonyításai mint hályog, lehullanak szemünkről, megszólal szívünk rettenetes, komoly szava, amit az élet forgatagában nem hallunk meg: Mi lesz most? Mi az élet – és mi a halál? Lesz-e életünknek folytatása? Mi más ez, mint szörnyű álom? Vagy van értelme életnek és halálnak?”

2. Andante moderato. Sehr gemächlich

A második tétel előtt – épp az előző súlyosságát feloldandó – a szerző legalább öt perc szünetet kívánt. A tétel egyszerű, áttetsző hangzású zene, alapja egy keringőszerű tánc, a Ländler.

3. In ruhig fliessender Bewegung

A harmadik tétel – bár Mahler nem nevezte scherzo-nak – valójában mégis az. Groteszk és kissé bizarr zene, melyben a szerző egy dalának zenekari anyaga csendül fel: A fiú csodakürtje ciklusból a Páduai Szent Antal prédikál a halaknak című.

4. Sehr feierlich, aber schlicht.

A tétel megállás nélkül, attacca követi az előzőt, és szintén a fent idézett ciklus, A fiú csodakürtje végéről „emel át” egy témát, az Urlicht (Ősfény) címűt, melyet altszóló tolmácsol, megragadóan egyszerű, közvetlen dallammal.

5. Im Tempo des Scherzo’s. Wild herausfahrend

A zárótétel is szünet nélkül kapcsolódik az előzőhöz, eleje az utolsó ítéletet festi. Megszólal a harsonakórus hívó szava, a sírok megnyílnak, a föld porából emberek kelnek ki: rettegés, kétségbeesés, bizonytalanság fog el mindenkit. Csak itt-ott bukkan fel a reménység hangja. Az ütőhangszerek borzalmas crescendója után megindul a feltámadottak végeláthatatlan sora. Az egyre halkuló trombitaharsogásba vidám, kedves madárcsicsergés vegyül. Ebből bátorságot merítve és Isten irgalmában bízva szólal meg a csodálatosan szép zárókórus, mely szólókkal megszakítva fölséges akkordokkal hirdeti az ember örök életre hivatottságát.

 

 

Aktuelt


1958, nyara – Éktelen drága gyémántot hoznak a Minneapolis City Bankba. Egy notórius fegyenc megszökteti magát, hogy lecsapjon a kőre, közben beszáll mellé a kretén haverja, a szélhámos csaja, meg egy... karbantartó. Elcserélt személyazonosságok, titkolt tervek, szerelmi háromszögek, és egy város, ahol lassan a díszpolgár is gengszter. Ludwig herceg gyémántja pedig csak arra vár, hogy valaki, végre, lopja már el.

A világon először a Madách Színház kapta meg a jogot, hogy non-replica változatban állítsa színpadra a Mamma Mia! musicalt. A bemutató 2014 augusztusában a Szegedi Szabadtéri Játékokon, szeptemberben pedig a Madách Színházban volt.

Martin Rauhaus komédiája hatalmas filmsiker volt hazájában, színpadi változata pedig Németország után először nálunk mutatkozik be.

Follow us!


PÅ PLAKATEN


Barabás Lőrinc Quartet & Sena Szép

Városmajori Szabadtéri Színpad

Barabás Lőrinc trombitás és zeneszerző a budapesti zenei élet egyik meghatározó szereplője. Ezen az estén az Irie Maffiából ismert énekesnővel,…

Fejes Endre - Presser Gábor: Jó estét nyár, jó estét szerelem

Pesti Magyar Színház, Sinkovits Színpad

A Jó estét nyár, jó estét szerelem a magyar zenés színházi irodalom egyik legkülönlegesebb, egyben legsikeresebb darabja. Ősbemutatója óta igazi…

A német színház és film megújítója, Rainer Werner Fassbinder műve egy idősödő takarítónő és egy bevándorló szerelmén keresztül az emberi…

Ajándékozzon jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Culture at Home
online.jegy.hu

Enjoy our online streaming services from the comfort of your couch!

Få de gode nyheder først

For at tilmelde dig vores nyhedsbrev skal du blot indtaste din email-adresse og tryk Tilmeld:

Obs! Indkøbskurvens tidfrist udløber snart!
tilbageværende tid
00:00

enhed(er) i kurven

total:


Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.