Program


MOZART-NAP 3.: D-dúr zongoraverseny / g-moll szimfónia K.183 No.25.  ( Concerto Budapest )

MOZART-NAP 3.: D-dúr zongoraverseny / g-moll szimfónia K.183 No.25. ( Concerto Budapest )

„Mozart: az élet maga” – fogalmazott találóan a nagy angol karmester, Sir Colin Davis, jószerint mindannyiunk közös benyomását tömören összefoglalva. Ezt a kivételes tüneményt ünnepli a lassanként hagyományossá váló tavaszi Mozart-nap is: délelőttől egészen késő estig, a Zeneakadémia Nagytermében és a Solti Teremben, a Concerto Budapesttel és nagyszerű vendégeivel.

13.30 Nagyterem – Mozart-nap 3.Mozart: D-dúr zongoraverseny No. 5, K. 175
Mozart: g-moll szimfónia No. 25, K. 183
Közreműködnek: Vajda Marcell

a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara

Vezeti: Rolla János

Wolfgang Amadeus Mozart: D-dúr zongoraverseny No. 5, K. 175

Mozart legkorábbi zongoraversenyei más szerzők munkáinak átdolgozásai voltak, első, minden ízében eredeti koncertje az 1773-ban írt D-dúr zongoraverseny. A formálás egyensúlyát, illetve a szonátaforma mozarti stratégiáját tanulmányozó teoretikusok szerint a D-dúr zongoraverseny néhány ebben az időben komponált darabbal (például a „kis” g-moll szimfóniával) együtt jelentős mérföldkő nemcsak Mozart pályáján, hanem a klasszikus stílus fejlődésében is kiemelkedő szerepet játszik. „Elsősorban a forma szimmetriája, a tematikus fejlesztés, a harmóniai felépítés és a ciklus elrendezése, a koherencia, a szervesség és a motivikus munka” szempontjából tekintik jelentékeny daraboknak – írta Maynard Solomon. Mozart nagyon kedvelte e kompozícióját, számos levelében emlegette és élete végéig szívesen játszotta koncertjein. A zárótétel még mozarti léptékkel is sziporkázó, kontrapunktikus játékossága, lendülete egészen lehengerlő.

Wolfgang Amadeus Mozart: g-moll szimfónia No. 25, K. 183

Mozart korai g-moll szimfóniáját a későbbi, 550-es számú g-moll szimfóniától való megkülönböztetés miatt „kis g-moll” szimfóniaként szokták nevezni. E „kis” jelző dacára a szimfónia műfajában ez Mozart első igazán nagy szimfonikus munkája, 1773-ban, közvetlenül bécsi utazása után komponálta Salzburgban. Az 1760-70 évek fordulóján Haydn („Lamentatione”, „Gyász”, „Búcsú”, „La passione”) és a Bécsben működő Vanhal is több, jellegzetes tónusuk miatt utólag Sturm und Drang szimfóniának nevezett darabot komponált, melyek minden bizonnyal hatottak a 17 éves mesterre. A kompozíció modernkori népszerűségéhez nagyban hozzájárult Milos Forman Amadeus című filmje is, melynek nyitóképsorai alatt az első tétel jellegzetes, szenvedélyesen zaklatott főtémája szólal meg.

 

Kövessen minket!


Ajánló


Evanescence

Papp László Budapest Sportaréna

A legújabb európai turnéja keretében Budapestre is ellátogat az amerikai EVANESCENCE, 2019. szeptember…

A világ egyik legsokoldalúbb dalszerzője és énekese, Paul Anka július 17-én Budapesten ad…

Ajándékozzon jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Ami a színlapra nem fért ki
Jegy.hu Blog

Beszámolók, érdekességek, interjúk a Jegy.hu programjairól, hogy felkészülten vághasson bele a kikapcsolódásba!

Hírlevél feliratkozás

Értesüljön hírlevelünkből a legnépszerűbb programokról!

Tisztelt Ügyfelünk!

Mint a legtöbb weboldal, a Jegy.hu is cookie-kat használ a működéséhez. Tudomásul veszem, hogy az InterTicket számomra releváns, személyre szabott ajánlatokat igyekszik összeállítani, amelyhez számos személyes adatot használ fel. Az adatkezelés szabályait az Adatkezelési Tájékoztatóban megismertem, azokat elfogadom.

Hozzájárulok