A hanyatlás esztétikája I.
AlisAdam PianoDuo kétzongorás és négykezes estje
Baráz Yajima Alisa és Baráz Ádám
AlisAdam PianoDuo kétzongorás és négykezes estje
Baráz Yajima Alisa és Baráz Ádám
Egy múltbeli eseményre kerestél. Kérjük, válogass aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: március 22. péntek, 19:00
A hanyatlás esztétikája I.
Műsor:
Baráz Ádám: Ouverture de la Comédie
W. A. Mozart - F. Beyer: Larghetto és Allegro (cca. 1792)
W. A. Mozart - E. Grieg: C-dúr Szonáta, K. 545 (1788)
Baráz Ádám: Concertino
- szünet -
Baráz Ádám: Távoli utazások
A. Arenszkij: 5. szvit két zongorára, Op. 65
D. Sosztakovics: Concertino, Op. 94 (1953)
A „hanyatlás”, vagy elkerülhetetlen változás folyamatának kezdetén indulunk.
A változás önmagában relatív, hiszen pl.: Bachhoz képest Mozart, Mozarthoz képest Beethoven (és így tovább) is más, változtat, és újít a maga nemében, meg-megőrizve a korábbi mesterektől vett, számukra is hasznosítható struktúrákat, formákat, komponálási technikát. Ne felejtsük el, hogy olyan nagy szerzők, mint Beethoven vagy Chopin, napi szinten játszottak Bachot. (Nem véletlen!)
A változást, mint jelenséget - a koncert anyagában - Mozart befejezetlen Larghetto és Allegro című két zongorára elképzelt művének, egyik tanítványa, F. Beyer által befejezett verziójában tapasztalhatjuk. Vagy mégsem? A növendék, mestere stílusában tisztán és érthetően, követve a meghatározó fennmaradt jegyzeteket, egyszerűen végigkomponálja a darabot. Szinte észrevehetetlen, honnantól nem a géniusz kezében van a gyeplő.
Az Edvard Grieg által tovább álmodott híres C-dúr szonáta már más.
Az északi mester a maga egyéni romantikus hangját, összeegyeztetve Mozart angyali szösszenetével, egybeolvasztja a klasszikus és a romantikus stílusjegyeket. Itt már viszont kétségtelenül elengedhetetlen a harmóniai és a dallambéli „felülírás”, miközben meg kell tartsa Grieg az eredeti szonátának minden egyes Mozart által leírt hangját.
Baráz Ádám a programba válogatott művei még tükrözik a hagyományos Darius Milhaud által is igen fontosnak tartott három elem együttműködését, a melódia, harmónia és ritmus egységét. A Concertino például hagyományos három tételes versenymű, az első tételben egy hosszú kadenciával.
A. Arenszkij 5. kétzongorás szvitje tulajdonképpen Schumann pedálzongorára írt op.56-os Hat gyakorlat kánon formában című művének továbbgondolása.
Az orosz szerző mind a nyolc törzs-hangközre, kánonban írj a szvit tételeit, miközben különböző karakterű táncokat és az akkori szalonélet zenéinek megfelelő hangulatú tételeket hallhatunk. (Pl.: Románc, Elégia, Gavotte, Polonéz, stb.)
Dmitrij Sosztakovics pedig az 1954-ben, nem sokkal a 10. szimfónia bemutatója után készült, az akkor 16 éves fia, Maxim számára komponált Concertinoval képviselteti magát a koncerten, mint a szovjet hatalom követelményének megfelelni kényszerülő mester.
Az egybekomponált műben az Ünnepi nyitány kényszerített pompás hangzásvilágát vélhetjük felfedezni.
A Concertino két ellentétes motívummal indul: az egyik baljós, a másik nyugodt és himnikus.
A komoly bevezető után a zene könnyeddé, táncossá válik, tükrözi a kommunista diktatúra erőltetett optimizmusának kényszerű hangját. Apa és fia a művet 1956-ban rögzítette lemezre először Moszkvában.
Május 19-én vasárnap Győrszentivánra érkezik Manuel! Élőzenekaros koncertet ad a fiatalok nagy kedvence.
Korántsem csak az opera témája ígéri fantasztikusnak Offenbach utolsó színpadi művének előadását, hiszen a Metropolitan HD-közvetítéseinek programjára Bartlett Sher megragadó, 2009-es rendezésében visszatérő Hoffmann meséi színpadán csodálatos énekeseket hallhatunk.
A februári koncert után májusban Brahms újabb két magyar tánca, egy kihívást jelentő versenyműve és mélységeket megjáró szimfóniája kerül a Fesztiválzenekar műsorára.
A tavaly hatalmas sikert aratott, teltházas aréna koncert után a világhírű zongoraművész és zeneszerző, Péter Bence 2024. december 7-én ismét…
Gubik Petra Junior Príma díjas színművész, színházi pályafutása mellett előadóművész-énekesként is járja a saját útját. Az önálló esten felcsendülnek kedvenc…
David McVicar gyönyörködtetően látványos Tosca-rendezésének középpontjában ezúttal a norvég Lise Davidsent találjuk, aki pár rövid év leforgása alatt New York…
Ebben a rovatban a rendszer által válogatott népszerű programokat ajánlunk. Közöttük fizetett hirdetések is lehetnek.
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsd össze a kosarad újra!