Sényi Fanni – Sardar Tagirovsky: FÜGGÖNY
avagy egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála
A 17. században járunk. A világot megrengette a Fekete Halál, más néven a pestis. Az éhínség pusztító erejű Európában és a háborúk sem kímélik a térséget. Majdnem világvége.
De történetünk nem erről szól, hanem egy színházi társulatról, amelynek semmi köze nem volt semmihez, így tulajdonképpen mindenből kimaradt, akár napjainkban.
De ez sem fedi a teljes igazságot, hiszen a mi főszereplőnk az a társulat, amely Franciaországban tevékenykedik XIV. Lajos udvarában és ezért még fizetést is kap. Abban a bizonyos 17. században járunk, amelyben Pablo Picasso még nem fest, Peter Brook még nem rendez, Mihail Bulgakov pedig nem ír erről a bizonyos színházi társulatról, hiszen még egyikük sem él. Az általunk ismert szabadpiaci verseny és a kapitalizmus eszménye, a hozzátartozó hordozható telefonos önarckép fogalma még nem létezik, de Rembrandt festett és metszett önarcképeinek mennyisége rekordokat döntöget Hollandiában és hatással van Franciaországra is. Franciaországra, ahol Jean-Baptiste Lully, olasz származású barokk zeneszerző vígan komponálja zeneműveit, amelyek átlengik a Versailles-i palota ragyogó termeit, és elérik azokat az irigy füleket is, melyek tulajdonosai dühödten igyekeznek leplezni szégyenüket, amikor magukra ismernek Lully barátjának egy-egy komédiájában. A komédiákban, melyeknek írója, rendezője és egyik színésze az a híres és egyben hírhedt alak, aki társulatunk alapítója, főszereplője és egyben vezetője, aki gyakorlatilag a színpadon hal meg és akinek temetését fű alatt kell intézni, mivel a kor szokása, egyházi és társadalmi elvárásai szerint színészeket nem temethetnek megszentelt földbe.
De a nők legalább már játszhatnak.
Lábra tud állni a színház egy válság után? Tud új értelmet nyerni az élet egy olyan világban, amelyben az alkotó mellőzhetővé válik? Az ember képes beismerni azt, hogy szüksége van a játékra? Szüksége van a játékra?
Szereplők:
Ács Petra - Bánky Sára - Bartha Bendegúz
Bartos Ágnes - Csarkó Bettina - Csernák Norbert
Horgas Ráhel Anna - Hrisztov Toma - Kedves Csaba
L. Nagy Attila - Podlovics Laura - Szekeres Máté
Látvány: Lokodi Aletta
Rendezőasszisztens: Birkenstock Rebeka
Dramaturg: Sényi Fanni
Rendező: SARDAR TAGIROVSKY
A dráma ezen szövegek felhasználásával (alapján) és/vagy hatására készült:
Moliére: Versailles-i rögtönzés
Moliére egyéb művei
Korabeli dokumentumok
M. Bulgakov: Képmutatók cselszövése
M. Bulgakov: Moliere, avagy az álszentek összeesküvése
M. Bulgakov: Moliére úr élete
Szophoklész: Oidipusz király
Szophoklész: Antigoné
Racine művei
Ariane Mnouchkine elemzése és művei
Emily St. John Mandel: Tizenegyes állomás
William Shakespeare-t érintő dokumentumok, művek, idézetek
Az előadásban szereplő színészek, alkotók improvizációi