Duna Szimfonikus Zenekar - A nagy Triász - Tavaszi 4.
A Duna Szimfonikus Zenekar tavaszi hangversenysorozatának IV. előadása.
A Duna Szimfonikus Zenekar tavaszi hangversenysorozatának IV. előadása.
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Piątek, 8 Kwietnia 2016 19:00
A három bécsi klasszikus mester ismerte egymást: Joseph Haydn (1732-1809) és Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) a nagy korkülönbség ellenére is barátok voltak, akik egymás művészetét nagyra tartották és tisztelték. Mindketten rövid ideig tanították Ludwig van Beethoven-t (1770-1827), aki azonban mindkét mesterével elégedetlen volt, mert már akkor meg volt győződve saját zsenialitásától.
Mozart 1772 elején (16 évesen) komponálta azt a kis sorozatot, melyeket ma vonószenekari divertimentókként ismerünk (K. 136-138), de „hangszerelésük” alapján születésükkor valószínűleg vonósnégyesek lehettek. Mozart 1770 márciusában tett itáliai utazása során Milánóban ugyanis találkozott a vonósnégyes íráshoz mesterien értő Sammartinivel, és profitált is az idős mester kompozíciós módszereiből, mintát és ihletett egyaránt kapott kompozíciós technikájából.
Az 1780-as évek elején keletkezett Haydn bájos, gazdag invenciójú és szórakoztató Zongoraversenye, amelynek már a saját korában is kedvelt volt a Rondo all’Ungherese feliratot viselő verbunkos ízű zárótétele.
Beethoven kedvelte és tisztelte az „udvari kamara-mechanikus” címet viselő Johann Nepomuk Mälzelt, aki amolyan ezermesterféle ember volt Bécsben. Különféle zene automatákkal és szerkezetekkel kísérletezett. Az ő nevéhez fűződik többek között a metronóm feltalálása, amely a zeneszerzők által meghatározott tempót mutatta meg. Ennek fő alkatrésze egy inga, amelynek kilengési sebessége a szerzői szándéknak megfelelően módosítható, kattanásai pedig hűen jelzik a szerzők által kívánt időegységet. A 8. szimfónia második tételének egyenletesen lüktető, ketyegő ritmussal kísért zenéjét Mälzel metronómja ihlette. Erről tanúskodik az azonos dallamú, humoros Beethoven-kánon szövege is. Beethovent bántotta, hogy ez a szimfóniája kevesebb tapsot kapott az 1814. február 27-i bemutatón, mint a 7. szimfónia. Szerinte „azért nem tetszett, mert annyival jobb a másiknál. Eljön az idő, amikor majd tetszeni fog!”. Beethoven jóslata valóra vált: a 8. szimfónia hamarosan népszerű lett.
Zelinka Tamás
Műsor
Mozart: D-dúr divertimento (K. 136)
Haydn: D-dúr zongoraverseny (Hob. XVIII:11)
Beethoven: 8. (F-dúr) szimfónia, op. 93
Közreműködik:
Boros Misi — zongora
Vezényel:
Deák András
Evita egy fogalom. Evita a nő - kultikus imádat és totális elutasítás között. Evita a megértett és eltaszított. Evita az imádott és az üldözött. Evita az ember.
Csak a szeretet: az egyetlen és ősi, időn és téren átívelő, mindannyiunkat összekötő energiáról beszél Magyarország első számú újcirkusz-társulata, a Recirquel produkciója.
Ritkán hallható szvit, klasszikus versenymű, Bach előtti tisztelgés és egy szimfonikus életmű záróköve. Ezt kínálja az északi levegőt árasztó, helyenként mégis tüzes hangverseny, amelyet a BFZ rendszeres vendégkarmestere, a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin és a Glyndebourne Festival Opera zeneigazgatója, Robin Ticciati vezényel.
Koltai Róbert a La Voce Vita sztárvendégeként. Az év duettkoncertje Szekeres Adriennel, László Boldizsárral és a Budafoki Dohnányi Zenekarral.
Merülj el a zene és vizuális művészet lenyűgöző összhangjában egy igazán exkluzív, mediterrán hangulatú koncerten! Vendég: Carolyn Zhang Yu koloratúrszoprán
Van, hogy muszáj mindenestül elmerülni egy igazi klasszikus világában: a Szegedi Kortárs Balett családi mesebalettje erre ad lehetőséget a família…
pozycji w koszyku
suma:
Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.