Tytuł


Barokk mesterek 1.
4

Barokk mesterek 1.

Közreműködik: Alexáné Kardos Ildikó – hegedű / Kodály Filharmonikusok
Zongorán és csembalón közreműködik: Somogyi-Tóth Dániel
Vezényel: Bényi Tibor

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Piątek, 28 Kwietnia 2023 19:00

Műsor:

Telemann: Vízizene („Hamburgi apály és dagály”), TWV 55:C3
Bach: d-moll zongoraverseny, BWV 1052
Vivaldi: „Dorilla in tempe” sinfonia, RV 709
Vivaldi: „A négy évszak" – E-dúr hegedűverseny („A tavasz") RV 269
Vivaldi: g-moll concerto, RV 156
Vivaldi: d-moll concerto, RV 127

Közreműködik: Alexáné Kardos Ildikó – hegedű / Kodály Filharmonikusok
Zongorán és csembalón közreműködik: Somogyi-Tóth Dániel

Vezényel: Bényi Tibor

A német barokk zene említésekor szinte mindenkinek Johann Sebastian Bach és Georg Friedrich Händel művészete jut elsőként eszébe, noha akkoriban Georg Philipp Telemann (1681–1767) volt a legnépszerűbb komponista. A Bach családdal közeli kapcsolatban álló sokoldalú mester életének nyolcvanhat éve alatt több művet komponált, mint a két zseniális kortársa együttvéve. Telemann zenekari szvitjeit - melyekből több, mint százat komponált - joggal tekinthetjük a programzene műfaj korai példáinak. Telemann Vízizene (Hamburgi apály és dagály) című művét a hamburgi Admiralitás-Kollégium alapításának századik évfordulója alkalmából 1723 tavaszán rendezett ünnepségekre komponálta. Tíz változatos tételében az antik mitológia világából idézett figurák segítségével ábrázolja a tenger különböző hangulatait. Pompás, francia stílusú nyitánya után az alvó, majd ébredő Thetis, a tenger istennője jelenik meg egy Sarabande és egy Bourrée tételben. Neptunusznak, a tengerek és óceánok urának szerelmes hangulatát egy szelíd Loure idézi. A vízi nimfák, azaz najádok egy könnyed Gavotte-ban jelennek meg, Triton – Neptun fia – egy vidám Harlequinade-ban lép elénk. A szelek urával, Aeolusszal ábrázolja Telemann a viharos óceánt, melyet a nyugati szél istene, Zephir csendesít le. Az utolsó két tétel visszavisz Hamburgba, Gigue-gel ábrázolva az apály és dagály váltakozását, majd az utolsóként a rakparti kocsmában mulatozó tengerészek tánca, a Canarie szólal meg.

Bach billentyűs szóló versenyműveiből hetet tartunk számon, ezek közül néhánynak a eredetisége nem egyértelmű. Közéjük tartozik a népszerű d-moll concerto is, melyről elterjedt az vélekedés, hogy egy elveszett, hegedűre írt versenymű átirata. A legfrissebb kutatások viszont arra a következtetésre jutottak, hogy a darab eredeti formája egy orgonaverseny, amelyet Bach lipcsei tartózkodásának első éveiben komponált. Érdekesség az is, hogy a darab hasonlóságot mutat Vivaldi Grosso Mogul concertójával (RV 208), amit meg sokáig Bach művének tartottak. Ezektől a körülményektől függetlenül a versenymű tömör szerkesztésével, melodikus gazdagságával és a szólóhangszer számára kínált lehetőségeivel a barokk irodalom egyik legnagyszerűbb alkotása. Szerkezete Allegro-Adagio-Allegro, a kísértetet vonószenekar és continuo látja el.

A Dorilla in Tempe című Vivaldi pasticcio-opera nyitánya (korabeli szóhasználattal sinfonia) tulajdonképpen a műsorban utána következő népszerű Tavasz-concerto felvezetését szolgálja. Az 1726 őszén Velencében színre vitt háromfelvonásos darab gyors-lassú-gyors szerkezetű bevezetésének utolsó tagja ugyanis hangról hangra megegyezik a hegedűverseny első tételének főtémájával. (Hangneme viszont C-dúr helyett E-dúr.) A Tavasz melléknevet viselő hegedűverseny a Négy évszak című ciklus nyitódarabja. A sorozat valamennyi évszakához szonettek tartoznak, melyeket Vivaldi illesztett eléjük. Az első tétel a tavasz ébredését festi, madárhangokkal és a távoli mennydörgés érzékeltetésével. A középső tétel a susogó lombok alatt pihenő pásztor békés álmát festi, miközben őt hűséges kutyája őrzi. A zárótétel siciliano ritmusú pásztortáncának zenére még a nimfák is táncot lejtenek.  A műsort befejező két concerto, - a g-moll (RV 156) és a d-moll (RV 127) - az ún. ripieno concertók körébe tartoznak. Ez a kifejezés arra utal, hogy partitúrájuk szólóhangszert nem tartalmaz. Talán épp azáltal válnak érdekessé, hogy nincs bennük rendkívüli elem, a tipikus háromtételes Vivaldi zenekari concertók iskolapéldái. A nagy velencei mester sokszínű műveit hallgatva, bátran megkérdőjelezhetjük Stravinsky szavait, aki szerint “Vivaldi négyszázszor írta meg ugyanazt a versenyművet.

– baljos –

Nasza oferta


Az előadás arról szól, milyen hazugságban élni, hazugságban leélni egy életet, és milyen, ha ezt a hatalmi elit különféle rétegeinek való megfelelés kényszeríti ránk. (Kovács Bálint)

Szophoklész: Oidipusz király című drámája nyomán írta: Pintér Béla

Follow us!


Proponujemy również


Kalamazoo - vígjáték Szép

Tihanyi Szabadtéri Játékok

Mit akarnak ezek még? – kérdeztük húszévesen, ha az idősebbek szerelméről esett szó. Pedig az ember sohasem túl öreg ahhoz,…

NYÁRI KÁROLY - NYÁRINDÍTÓ KONCERT

Budapest Kongresszusi Központ

Nyári Károly a koncerten a boldogság, az öröm és a szeretet életérzését fogja átadni a dalokon keresztül a közönségnek. A…

Molnár Ferenc világhírű regénye alapmű az emberi társadalom természetéről, a hősiesség, az árulás, az esendőség és a hazaszeretet fogalmáról. Nemecsek,…

Ajándékozzon jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány, a jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Culture at Home
online.jegy.hu

Enjoy our online streaming services from the comfort of your couch!

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj powiadomienia o najnowszych wydarzeniach!

Uwaga! Czas sesji koszyka wkrótce wygaśnie!
pozostało czasu:
00:00

pozycji w koszyku

suma:


Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.