Strauss, Rimsky-Korsakov
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: sobota, 09. február 2019, 19:30
Amikor Richard Strauss 1896-ban bemutatta Imígyen szóla Zarathustra című művét, sokan értetlenkedtek: hogyan lehet egy filozófiai művet zenébe önteni? A zeneszerző erről így vallott: „Nem szándékoztam filozofikus zenét írni, vagy akár zenei portrét festeni Nietzsche nagy művéről. Sokkal inkább kívántam zenébe átültetni az emberiség fejlődésének eszméjét a kezdetektől a valláson s a tudományon keresztül Nietzsche ember feletti ember fogalmáig”. Strauss a zenemű elején az író szavait idézi: „Zarathustra harmincéves volt, amikor elhagyta szülőföldjét […] és a hegyek közé húzódott. Itt élvezte szellemét és magányát, s nem unt rá tíz teljes évig. Végül mégis mást gondolt szívében, egy reggel pirkadatkor felkelt, kilépett a napfényre, és így szólt a naphoz: […] Zarathustra ember akar lenni újra”. E monumentális napfelkelte zenei megjelenítése Stanley Kubricknak köszönhetően vált közismertté, aki 2001: Űrodüsszeia című filmjéhez a zenemű első huszonegy taktusát használta fel.
Az este második részében Rimszkij-Korszakov 1888-ban komponált, Seherezádé című zenekari szvitje csendül fel, mely zseniális hangszereléssel, keleti ízekkel fűszerezve mutatja be az Ezeregy éjszaka világát. A szerző négy történetet használt fel darabjához: az első Szindbádról, a tengeri hajósról, a második Kalender herceg tréfáiról, a harmadik az ifjú hercegnő és herceg szerelméről, a negyedik pedig egy bagdadi ünnepség forgatagáról és a viharos tengeren mágneshegynek ütközött és porrá zúzott hajóról szól. A partitúra nagy, romantikus zenekart ír elő: meghatározó szerepet játszik a szólóhegedű, amely a címszereplőt, Seherezádét személyesíti meg. Az előadás egyben kortárs táncbemutató is: a történetet Bozsik Yvette koreográfiája kelti életre.
Műsor:
R. Strauss: Imígyen szóla Zarathustra
Rimszkij-Korszakov: Seherezádé - táncbemutató
Vezényel: Guido Mancusi
Közreműködők: Bozsik Yvette Társulat, Budafoki Dohnányi Zenekar
François Leleux a világ egyik legjobb oboaművésze, egyszersmind kiváló karmester. A Nemzeti Filharmonikus Zenekarhoz az utóbbi években úgyszólván „hazajár”: koncertjei rendre lelkes sikert aratnak és visszahívást eredményeznek. Pályája igen korán kezdődött: már tizennyolc esztendősen a Párizsi Opera első oboása volt, később a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara és az Európai Kamarazenekar szólistájaként is muzsikált.
A francia zene - akárcsak a francia konyha - kifinomultságáról híres, az ízek és a színek tökéletes összhangjáról, a részletek kidolgozottságáról. Igazi ínyencség.
A két nagysikerű könyv szerzőjének egész estét betöltő estje, ahol minden a generációkról fog szólni, szóban és esetenként zenében is.
Frank Wildhorn musicalje és Homonnay Zsolt rendezése a nő örök, csábító szenvedélyességét, a férfi és a nő ösztönös és csillapíthatatlan…
Ki a zsidó? Mi az, hogy zsidó? Budapesten, egy Holokauszt-kárpótlási ügynök csönget be egy nőhöz. A darab olyan tabukat tör…
Két jubileum varázslatos találkozása a Müpa színpadán: a Talamba Ütőegyüttes fennállásának huszonötödik évfordulóját Muszorgszkij idén százötven éves zeneművével, az Egy…
položka/y v košíku
celkom:
Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.