Programm


Fehér László Kiállítás+ 32. Magyar Sajtófotó

Fehér László Kiállítás+ 32. Magyar Sajtófotó

Fehér László kiállítás a szegedi REÖK-ben
2014. szeptember 11 – november 23.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: 2014. November 9. Sonntag, 18:00

Közel harminc évnyi alkotómunkát ölel fel az a kiállítás, mely korunk egyik legizgalmasabb festőművészének, Fehér Lászlónak a képeit mutatja be Szegeden. A Reök-palota falain több mint 30 művet tekinthetnek meg a látogatók. Fehér László művészetének alapja a realista megközelítés. „Számomra mindig fontos volt egy olyan megalkuvást, opportunizmust nem tűrő, hiteles, dokumentarista igazságközlés, amit nem tudtam másképp megfogalmazni, mint realista formában. Ezen igazságfelfogásom miatt mondok le azokról a festői gesztusokról is, amik nagyon fontosak lennének az ember szívének.” 

Fehér László festőművész

1953-ban született Székesfehérváron. 1976-ban elvégezte a Magyar Képzőművészeti Főiskolát. A pályakezdés idején, a 70-es évek közepén fotórealista képekkel jelentkezett. A hiperrealizmus ebben az időszakban szinte provokációnak hatott, különösen azon szociografikus előadása, amely Fehér László ecsetje nyomán vászonra került. Az itt is látható Földalatti c. kép (1976) a nagyvárosi sivár élet hétköznapi jeleneteit, elég könyörtelenül azt a valóságot mutatja, amely igen jellemző volt a 70-es évek második felére. A képek többsége ebben az időszakban fekete-fehér, úgy viselkednek, mintha nagyon triviális amatőrfényképek felnagyításai, vásári piktor által "képpé" emelt holmik lennének. A különös képkivágatok, kicsit megbillentett nézőpontok, 50-es évekbeli valós és kvázi családi fotók illúzióját keltik, többnyire fekete-fehérben, de időnként rikító színekben játszva. A 70-es évek végén tematikaváltás következett: a zsidó temető sorozattal indult, majd 1980-ban az LT (Diptichon) című képpel, amely még fekete-fehér, vált egyértelművé ez az irány, amelyben Fehér László zsidó identitását a festészetben is megjeleníti. Az évtized közepétől a tájak egyre festőibbek, egyre gazdagabban megfestettek és egyre drámaibbak. Ez a korszak kétségkívül a magyarországi újfestészet hatását is magán viseli, expresszív, érzéki és érzelmes egyszerre. Ebben az időszakban jelennek meg először az egyetlen (fehér) körvonallal jelzett figurák képein. Az 1986-os római ösztöndíj jelentős hatással volt Fehér László festészetére, képei színekkel teltek meg, a formák grandiózusakká váltak. Ez a szemléletváltás újra kiegészült a régi családi fényképek által megjelenített témákkal, de már nem a fotórealista időszak távoltartóan tárgyilagos szemlélődő-felmutató előadásmódjával, hanem szinte misztikus magasságba emelő átiratban. 1988-ban drasztikus fordulat történt, az addig meglehetősen gazdag színvilágát lényegében három színre: sárgára, feketére és fehérre redukálta. A képfelületek döntő részét a sárga uralja, s ebbe az elvonatkoztatott, absztrakt felületbe kerülnek bele a feketével felvitt építészeti elemek, és képenként egy-egy, fekete-fehér figura. A 90-es években újra fekete-fehérre redukálódtak színei, bár két alapszínének rendkívül sok változatát alkalmazza az ezüsttől a diffúz szürkéken át a gyöngyházas derengésű, elmosódó fényekig. A témák hasonlóak, a régi fotók metafizikus, sokszor a szürrealitásig emelkedő átiratai, egy-két, nagyon magányos, fehér, fekete vagy szürke kontúrral megjelenített szereplővel, egy-egy építészeti tagozattal, lépcsővel, különös perspektívában megjelenő tájrészlettel. A 90-es évek közepétől előszeretettel készít portrékat is, művészekről, barátokról, neves művészeti közszereplőkről. A 90-es évek végén a nagyon kontrasztos színvilág oldódik, kékesszürkévé vidámodik, többszereplős lesz, kicsit a falvédők bumfordi, életkép világához közelít. Egy-egy képén újra megjelenik a szinte fotórealista hűségű emberábrázolás. 1990-től installációkat is készít, kontúrfiguráinak egy-egy csoportját vasból is elkészíti. Fehér László kétségkívül a 90-es évek magyar művészetének egyik legjelentékenyebb figurája.

Saját művészetéről:

„Gyakran szoktak fotorealista művészként emlegetni, ezt a besorolást, mely a korai műveimre érvényes, a későbbi periódusaim tükrében vitathatónak tartom. Művészetemnek mégiscsak alapja a realista megközelítés, hisz számomra mindig fontos volt egy olyan megalkuvást, opportunizmust nem tűrő, hiteles, dokumentarista igazságközlés, amit nem tudtam másképp megfogalmazni, mint realista formában. Ezen igazságfelfogásom miatt mondok le azokról a festői gesztusokról is, amik nagyon fontosak lennének az ember szívének. Célom az objektíven bemutatott helyzet felvállalása; stílusról nem, legfeljebb helyzetről beszélnék - úgy érzem, a stílus a művészet halála.

Korábbi műveim tán legfontosabb jellegzetessége a transzparencia. A Velencei Biennálén bemutatott sorozaton jelentek meg először erőteljesen és egységesen az átrajzolt figurák (bár már a nyolcvanas évek közepe óta jelen voltak festészetemben). A figurák kiüresítésével a létre kérdezek, melyben leledzünk, s mely körülvesz bennünket. Mi nem akarunk megszületni, de miután megszülettünk, nem akarunk meghalni sem. Különös csoda ez. Amikor Dégen ott üldögéltem a tó partján mindig éreztem, hogy az egész életünket átjárja a nap, a fény, a fák, az erdő, a levegő, s a mi létezésünk csak egy jel. Egy jelhagyás valahol. Próbáltam ezt a jelet belerajzolni a képekbe: átlátszottak az emberen a tárgyak, a híd, a víz, az árnyék: az a helyzet, amiben benne van, de csak egy pillanatra. Az ember átlátszósága a tájban a pillanatnyiságra utal. Fotósszemmel nézve a pillanat a létezés halála. Ezt próbáltam kifejezni ezekkel az átlátszó figurákkal. Ha lehetett, akkor mindig fehérrel próbáltam ezt megfogalmazni, hogy olyan legyen, mintha fényrajzolta figurák mozognának a képeimen, a tájban, mint törékeny létezésünk jelei.”

A nap végigpásztázta a tájat
Könyörtelenül fekete árnyékot írt a távoli fák köré
Az irreális rózsaszín ég fökitta a nap melegét
Valaki tétovázott, hogy kilépjen a képből
(Fehér László)

32. Magyar Sajtófotó Kiállítás
Az elmúlt év legemlékezetesebb pillanatai a legjobb magyar fotóriporterek objektívén keresztül

2014. szeptember 11 – november 23.

A Magyar Sajtófotó Kiállítás a magyar fotóriporteri szakma legnagyobb seregszemléje, amely mindig az adott évet megelőző esztendő legjobb sajtófotóit vonultatja fel. Azok az események, arcok, hangulatok köszönnek vissza a REÖK-ben látható képeken is, amelyek a 2013-as esztendőt emlékezetessé tették. Drámai és örömteli pillanatokat, küzdelmeket, hétköznapi élethelyzeteket és soha többé ugyanígy tetten nem érhető pillanatokat láthatnak azok, akik ellátogatnak a szecessziós palotába. A sajtófotó pályázat díjazottjai ebben az évben jellemzően a 30-as, 40-es korosztály képviselői közül kerültek ki, ezért a kiállítás képanyaga is elsősorban az ő látásmódjukat tükrözi.

Unser Angebot


A Monte Cristo grófja egy igazi, nagy ívű, romantikus musical Dumas regénye alapján. Szerelem, intrika, bosszú, szenvedély Szomor György dalaival, Pozsgai Zsolt átdolgozásában. Emberi drámák, sorsok, a jó és a rossz megítélése, ami olykor nem is olyan egyszerű.

Komikussá vált történet egy tanárról, Nyúl Béláról, akit meghurcolnak, feláldoznak a politika oltárán egy Hannibálról szóló, látszólag jelentéktelen tanulmány miatt, aminek állításait nem hajlandó visszavonni.

Macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a bált, és erre összegyűlnek a környék - nagyon is emberi tulajdonságokkal felruházott - macskái. Eltáncolják és eldalolják életüket.

Follow us!


Angebote


NYÁRI KÁROLY - NYÁRINDÍTÓ KONCERT

Budapest Kongresszusi Központ

Nyári Károly a koncerten a boldogság, az öröm és a szeretet életérzését fogja átadni a dalokon keresztül a közönségnek. A…

Székely Csaba: Semmit se bánok

Pinceszínház

Bizonyos vidékek, valahogy mindig kitermelik a diktatúrákat, amelyek pedig mindig kitermelik ezt a három típust: a bántalmazót, a helyezkedőt és…

A musicalben árva gyerekek egy csapata kószál a háborús front kellős közepén. Egy békés hajlékra vágynak, ahová behúzódhatnak éjszakára. És…

Verschenken Sie jegy.hu
Geschenkgutscheine!

Die Geschenkgutscheine können für Ticketkäufe auf der Webseite www.jegy.hu verwendet werden, für beliebige Veranstaltungen (Theater, Konzerte, Festivals, Sportveranstaltungen) in unserem System.

Interticket
Kulturkarte

Mithilfe der Dienstleistungen der Kulturkarte stehen Arbeitnehmern und Arbeitgebern die höchsten, momentan angewandten Ermäßigungen zur Verfügung.

Newsletter abonnieren

Erfahren Sie mehr aus unserem Newsletter über die beliebtesten Programme!

Achtung! Die Zeitbegrenzung des Kaufvorgangs läuft in Kürze ab!
geschätzte Zeit:
00:00

Posten im Warenkorb

insgesamt:


Die Zeitbegrenzung des Kaufvorgangs ist abgelaufen! Bitte stellen Sie Ihren Warenkorb erneut zusammen!