Program


BUDAFOKI/6 - HAYDN // STRAUSS // BEETHOVEN // VASHEGYI - INGYENES ONLINE KONCERT
3

BUDAFOKI/6 - HAYDN // STRAUSS // BEETHOVEN // VASHEGYI - INGYENES ONLINE KONCERT

Haydn: 88. (G-dúr) szimfónia
Richard Strauss: Négy utolsó ének
Beethoven: G-dúr zongoraverseny

Szutrély Katalin – szoprán
Berecz Mihály – zongora
Vezényel: Vashegyi György

Nincs aktuális előadás

Egy múltbeli eseményre kerestél. Kérjük, válogass aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2021. április 16. péntek, 19:00

Haydnt a bécsi klasszika első nagy mestereként, illetve a szimfónia atyjaként tartják számon. Ő az első zeneszerző, aki a szimfónia tételei közé beiktatja a menüettet, s így kialakítja a műfaj klasszikus, négytételes (gyors–lassú–menüett–rondószerű gyors) felépítését. Hatalmas életművében hivatalosan 104 szimfóniát tartanak számon, G-dúr szimfóniából is többet komponált, a mai estén ezekből a 88. szimfóniát hallgathatja meg kedves közönségünk. A hat párizsi szimfónia megírása után 1787-ben készül el Haydn ezzel a művével, melyet Eszterháza zenekarának komponál. A 88. szimfónia egyike Haydn legismertebb szimfóniáinak, ám sok más ismert szimfóniájával ellentétben nem rendelkezik olyan leíró becenévvel, mint például az Üstdob-szimfónia vagy a Búcsú szimfónia.

A négytételes mű egy Adagio bevezetésű Allegro tétellel indul, majd a lírai hangvételű lassú Largo tétellel folytatódik, ezt követi az Allegretto tempójelzésű menüett tétel, mely egy dobbantós táncra emlékeztet, míg végül egy szonáta-rondó formában megírt finálé zárja a szimfóniát.

Koncertünkön másodikként Strauss Négy utolsó ének című műve csendül fel.  A ciklus címe nem a zeneszerzőtől származik. Az sem egészen bizonyos, az idős komponista valóban ciklussá óhajtotta-e összefogni a 84 évesen komponált dalokat. Az idős mester sok keserű csalódás után némiképp új erőre kapva nagy kedvvel alkotta egyik dalt a másik után. Először az Alkonyfényben készült el, Joseph von Eichendorff versére, majd az 1946-ban Nobel díjjal kitüntetett Hermann Hesse verseire írott Tavasz és Lefekvéskor s végül a (véletlenül épp szeptemberben) a Szeptember partitúrájára tett a szerző pontot. A koncertgyakorlatban végül nem ez a sorrend honosodott meg: a sorrend cserét az indokolta, hogy az Alkonyfényben költői kérdéssel zárul, ami után bármiféle folytatás banálisan hatna. Csak a zenekar válaszolhat az énekes szavaira, röviden, messziről, a magasból, szelíden, megnyugtatóan. Halálról szól a többi darab is, még ha szó szerint ezt nem is mondja ki a másik három vers szövege. Még a tavaszi kép is az elmúlást juttatja az öreg Strauss eszébe. A sokat megélt komponista számára a halál nem utolsó ítélet és nem szenvedés, amit aztán drámai kontrasztként a “megdicsőülés” követhet. Ezek a romantikus képzetek már messzire tűntek. A békét, feloldást hozó halál zenéje mégis minden ízében romantikus. Fiatalkora zenei nyelvét beszéli Strauss továbbra is, csakhogy minden szélsőség, hatásvadászat nélkül, az öregkor bölcsességével. Pasztell-színű, gyakran magas regiszterű, légiesen lebegő muzsika a négy utolsó éneké.

A koncert második felében az ifjú Berecz Mihályt köszönhetjük Beethoven G-dúr zongoraversenyének szólistájaként. Berecz Mihály 2013-ban 16 évesen mutatkozott be Ravel G-dúr zongoraversenyével a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben Kocsis Zoltán vezényletével.  Berecz Mihály több rangos külföldi vendégszereplése közül kiemelkedik németországi debütálásaként a berlini Konzerthausban adott koncertje 2013-ban, ahol Liszt Magyar Fantáziáját játszotta, majd 2017-ben a szintén berlini Philharmonie-ban lépett fel Beethoven c-moll zongoraversenyével. 2018-ban első díjat nyert a II. Manhattan Nemzetközi Zenei Versenyen és még ugyanebben az évben megnyerte a londoni Királyi Zeneakadémia Harriet Cohen díját is.

Ajánlatunk


A „Popzene időgépben” koncepció mögött mindenki által ismert kortárs popsikerek és örökzöld popslágerek swingesített, jazzesített, doo-woposított, Motown-hangzású soulba ültetett feldolgozásai húzódnak meg. Egyszerű, de nagyszerű ötlet, ami tökéletesen működik.

zenés vígjáték

Vincze Balázs művészeti vezető, rendező-koreográfus jól ismeri a polgári színházi hagyományokat kedvelő táncrajongók ízlését, kiválóan alkalmaz táncszínpadra ismert és közkedvelt irodalmi klasszikusokat. Nagyszerű arányérzékkel teszi követhetővé a cselekményt a tánc nyelvén. Klasszikus alapokra épülő kortárs koreográfiája különleges és látványos, szakmailag magas színvonalú, mégis befogadható és közönségbarát.

Kövess minket!


További ajánlataink


Carmen

Budapesti Operettszínház

Frank Wildhorn musicalje és Homonnay Zsolt rendezése a nő örök, csábító szenvedélyességét, a férfi és a nő ösztönös és csillapíthatatlan…

BIZARRRRR!

RaM-ArT Színház

Gyere, lépj be a misztikum kapuján, hogy eléd táruljon az a bizarr világ, melyben Lucia kalauzol át egy sokszínű éjszakán.…

„A Feketeszárú cseresznye magja egy egészen jelentéktelen epizód. Egyetlen pezsgős éjszaka hangulata, amely sehogy sem akar elfakulni bennem.." - Hunyady…

Hirdetési információ

Ebben a rovatban a rendszer által válogatott népszerű programokat ajánlunk. Közöttük fizetett hirdetések is lehetnek.

Ajándékozz jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány a Jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Kultúrát otthonról
online.jegy.hu

Élvezd otthonod kényelméből az online streaming kínálatunkat!

Hírlevél feliratkozás

Értesülj hírlevelünkből a legnépszerűbb programokról!

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsd össze a kosarad újra!