1899-ig tart a szimfonikus költemények korszaka, 2000-től kezdődik az operáké. Az első fejezet híres darabjai – Halál és megdicsőülés, Till Eulenspiegel, Imígyen szóla Zarathustra, Don Quixote, Hősi élet – sorában az első a Don Juan (1886). Strauss karakterábrázoló képessége, hangszerelő művészete, jellegzetes dallam- és harmóniavilága már teljes fegyverzettel jelen van ebben a műben. Az operák sora a Saloméval kezdődik, az Elektrával illetve a Rózsalovaggal folytatódik, és a Capriccióval fejeződik be, 1942-ben. Az első világháború idején keletkezett Ariadné Naxoszban c. opera keretjátéka gyanánt komponálta Strauss Molière szellemében Az úrhatnám polgár c. színpadi játékot, és annak zenéjéből készült koncert-szvitet – ez képviseli hangversenyünkön az operaszerzőt. Élete utolsó alkotása a Négy utolsó ének 1948-ból, amelyben ismert stílusjegyei a végletekig letisztult bölcsességgel és a megváltozhatatlanba való belenyugvással párosulnak. A dalok előadója Sümegi Eszter, az Operaház egyik első kamaraénekese, több Strauss-opera hősnője.
Műsor:
Lukács Miklós-bérlet 2.
Richard Strauss-est
Don Juan – szimfonikus költemény
Négy utolsó ének
Az úrhatnám polgár – szvit, op. 60
Közreműködik: Sümegi Eszter (szoprán), Pusker Júlia (hegedű), Palojtay János (zongora)
Vezényel: Csaba Péter